۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

اضطراب شب امتحان

در دنياي کنوني اضطراب، به منزله يک بيماري حاد ميان افراد شايع بوده و همه به نوعي آنرا تجربه کرده اند، هيچ کس نمي تواند ادعا کند تا به حال اضطراب نداشته و مضطرب نيست و اگر بگويد، اغراق کرده است، چرا که انسان به رغم تمام توانايي ها و آموخته هايي که دارد باز هر از چند گاهي به اين ترس ناشناخته ( اضطراب ) گرفتار آمده حتي قوي ترين انسان ها هم مواقعي اضطراب را تجربه کرده اند چه بسا با مشکلي مواجه شويد که سبب اضطراب در شما شود، اما بعد که با آن مشکل کنار آمديد يا مرتفع شد، ممکن است به اضطراب خود خنديده و به نظرتان خيلي ساده و پيش پا افتاده بيايد ولي باز اگر همان موقعيت برايتان به وجود آيد دوباره مضطرب شويد
اضطراب چيست؟ روانشناسان و محققان هر کدام اضطراب را به گونه اي تعريف کرده اند ولي به طور کلي بايد گفت: اضطراب احساسي ناخوشايند است توام با نگراني، دلواپسي و تشويش خاطر در فرد که علت آن نا معلوم و نا مشخص مي باشد يکي از علايم بارز بيماري هاي عصبي ( نوروز ) اضطراب است، آيودني، زمان کنوني را دوران اضطراب ناميده است اما بحث اصلي ما در مورد اضطراب شب امتحان است، کلمه اي که همه دانش آموزان بلا استثنا با آن آشنا بوده و هستند و بعضي از آنها با شنيدن اسم يا کلمه امتحان هم، دچار تشويش خاطر مي شوند، البته اضطراب حدت و شدت داشته و تغيير و نوسان دارد، شدت اضطراب موقعي است که، امتحان نزديک است و در شب امتحان بر شدت آن افزوده مي شود، به خصوص امتحان نهايي در ماه خرداد و به ويژه امتحان کنکور، اضطراب اگرچه در ميان همه دانش آموزان شايع است ليکن دانش آموزاني که به درس و تحصيل اهميت زيادي نداده و نسبت به آن بي تفاوتند اضطراب بيشتري دارند، اما بعضي از ايشان که هم از نظر خانواده و اولياي مدرسه و هم از خود نا اميد هستند کمتر مضطربند، دانش آموزاني هم که درس نخوانده ولي علاقه مند به آن هستند نزديک امتحانات، به خصوص شب امتحان اضطراب زيادي دارند، اضطراب اما تا اندازه اي طبيعي است و چه بسا لازمه کار و زندگي باشد، به طور مثال: اگر دانش آموزي بي تفاوت نسبت به درس و شب امتحان، بخوابد و اسم آنرا آرامش بگذارد بعدا دچار مشکلات و اضطراب زيادي خواهد شد، چرا که ممکن است اين بي خيالي کار دست او داده و اصلا به موقع به جلسه امتحان نرسد، اضطراب اگر از حد طبيعي اش خارج گردد بايد ترسيد و آنرا جدي گرفت و براي درمان آن کمک گرفت. اضطراب افراد با يکديگر متفاوت است، معمولا دختران نوجوان به دليل محدوديت هايي که دارند و باز به علت علاقه زيادي که به درس و مدرسه دارند با جديت بيشتري درس خوانده که اين امر سبب مي شود تا ازخود حساسيت نشان دهند و در وقت امتحان اضطراب بيشتري به آنها دست داده و نگران کم آوردن نمره و نياوردن رتبه باشند، پسران اما به دليل غرور و شتاب بيشترشان و نيز آزادي عمل بيشتري که دارند اين جور مواقع، کمتر واکنش نشان داده و غروري هم که دارند سبب مي شود بر اضطراب خود فائق آيند و کمتر آنرا بروز دهند، حتي پسران دانش آموز، دوست ندارند در منزل درس بخوانند چرا که آنرا حالتي غير پسرانه تلقي مي کنند
علائم اضطراب اضطراب داراي علائمي است، تپش قلب، تنگي نفس، سرگيجه، نفس زدن، درد قفسه سينه، تعريق(عرق کردن)، لرزش دست ها و لب ها، سستي و لرزش پاها، تهوع، سر درد و احساس خفگي از علائم بارز و مهم اضطراب محسوب مي شوند؛ همانطور که اشاره شد، اضطراب، ميان همه دانش آموزان يافت مي شود حال اگر يک دانش آموز ممتاز دچار اضطراب شديد شد، آن هم به هر دليل، در امتحان از او نبايد انتظار نمراتي خوب و عالي داشت، چرا که وقتي دانش آموز مضطرب و نگران باشد، روي روان و اعصابش تاثير گذاشته در نتيجه فکر او مختل شده و هر چقدر هم درس خوانده باشد، دچار فراموشي مي شود، در تقابل با اين دانش آموز، دانش آموزي ديگر را در نظر بياوريد که کمتر و معتدل درس خوانده ولي اضطراب او بسيار کم بوده و از يک اعتماد و اطمينان خاطر برخوردار مي باشد، آن هم به هر دليل از او مي توان انتظار داشت که نمرات نسبتا خوبي کسب نمايد
عوامل اساسي اضطراب از امتحان 1- والدين 2- محيط مدرسه يا مکان امتحان 3- دروس 4- برگزارکنندگان امتحان 5- خود دانش آموز 1- معمولا والدين نقش بسزايي در افزايش يا کاهش اضطراب فرزند دانش آموز خود دارند، بدين شکل که آنها بعضي مواقع انتظارات بي جايي از ايشان دارند، کسب نمرات عالي، مقايسه آنها با ساير دانش آموزان، چه آشنايان و چه برادر و خواهر خود او، تحميل به درس خواندن فرزندشان و تهديد در صورتي که از امتحانات، سربلند بيرون نيايد 2- محيط امتحان هميشه براي دانش آموزان يک مسئله بغرنج بوده که هيچگاه هم، اين مشکل مرتفع نشده است، همچنين عدم آشنايي و نا مانوس بودن دانش آموز با مکان امتحان در او ايجاد اضطراب مي کند 3- دروس نيز در اضطراب موثرند، دانش آموزان در بعضي دروس ضعيف بوده و به رغم تلاشي که مي کنند باز نمرات خوبي کسب نمي کنند براي همين حساسيت نشان داده و مضطرب مي گردند 4- مسئولان برگزاري امتحانات در سالن، در افزايش يا کاهش اضطراب نقش تعيين کننده اي دارند، برخورد درست و دوستانه با دانش آموزان و پاسخ درست به سوالاتي که از ايشان مي شود اضطراب را کاهش داده و از بين مي برد
5- خود دانش آموز هم مي تواند از اضطرابش بکاهد، برخي موارد دانش آموز به خصوص دانش آموزان دختر به خود تلقين مي کنند که مي ترسند مبادا کم آورده يا به نمره اي که مد نظرشان هست دست نيابند، در صورتي که اگر يک بررسي اجمالي به احوال آنها بشود، معلوم مي شود درس را خوب مي دانند و تنها دليل اين اضطراب، زياده خواهي و توقع بيش از حد از خودشان مي باشد، بايد اين دانش آموزان توسط والدين، اولياي مدارس توجيه شوند و در صورتي که کارساز نبود به مشاورين تحصيلي مراجعه نمايند. در نهايت بايد گفت والدين و مسئولان بايد هنگام امتحان و به خصوص شب امتحان، محيطي مناسب براي دانش آموزان فراهم نموده و از محول کردن کار هاي اضافي به آنها خودداري کنند و با ايشان برخوردي بهتر از مواقع عادي داشته و به آنها دلگرمي بدهند که: ايشان مي توانند در امتحانات موفق باشندمنبع:همشهري

هیچ نظری موجود نیست: